Eindelijk was het zover om de windpilot pacific II plus, zoals dit type volledig heet, te monteren. In 2016 al via marktplaats gekocht en nu gemonteerd.

Omdat er veel losse onderdelen aanzitten en boutjes en moertjes aangedraaid moeten worden had ik het kruisnetje er maar onder gehangen. Mocht er iets vallen dan bestaat de kans dat het in het netje ligt. Nog een tip, bind alle onderdelen vast. Zou jammer zijn als de roeras uit je vingers glipt.

Het roerblad heeft een drijvend vermogen, hierdoor kon ik het niet onder de roer as monteren. Het blad wilde steeds naar de oppervlakte. Toen maar in z’n geheel op de steiger gemonteerd. Het is dan best een gewicht maar met een takel aan de radarmast had ik een mooi derde handje.

Goed nadenken over de volgorde en goed aandraaien van de bouten en moeren dan kan het niet mis gaan.

De werking is simpel terwijl je dat niet denkt als je het spektakel ziet. Het windblad kantelt op de wind, dit stuurt het kleine aluminium roerblad aan de pendule. Dit aluminium roerblad gaat als een pendule omhoog en door de tandwiel overbrenging wordt het grote roerblad tegengesteld gestuurd en het schip gaat van koers veranderen. Net zo lang dat de vaan weer in evenwicht is.

Zondag op het Haringvliet van Hellevoet tot aan Den Bommel in een aan de winds rak met 14 knopen wind de vaan uitgeprobeerd. Middels de stelschroef kan de koers bijgesteld worden.

Verbluffend hoe stabiel het schip op koers blijft. Met een klein vreugde dansje vierende we het succes van de windvaan. Weer een mooi stuk gereedschap voor de lange afstandstochten.

Het filmpje laat de praktijk zien

Film windpilot 12 sec

De Nederlandse driekleur moet helaas wel verplaatst worden want die twee verdragen elkaar niet zo goed. Maar eens kijken of ik aan de radarmast iets kan monteren.